GUNUNG MARAS - Bangka Belitung #1

Dipublikasikan tanggal 28 Nov 2020
Temukan Fiersa Besari di
Instagram instagram.com/fiersabesari
Twitter twitter.com/fiersabesari
Facebook facebook.com/fiersabesari

Temukan Arsal Bahtiar di
Instagram instagram.com/arsalbahtiar
Twitter twitter.com/arsalbahtiar
ID-tv id-tv.org/username-arsalbahtiar

Komentar

  • Cakep ya. Kayak kamu

  • Sehat selalu bang fiersa dan bang arsal. Sukses buat atap negeri

  • Salam dari Anak Rantau Jawa Tengah yang sedang berjuang di pangkal pinang Bangka Belitung bang,,indah banget kep.bangkabelitung,, next main ke pantai Tanjung Tinggi Belitung bang tempat shooting Laskar Pelangi. 🙏👍🏻⚓

  • masuk beranda eeh rupanya daerah saya:v

  • Lagi kangen banget liat atap negeri sampe rewatch ):

  • Komedi terbaik ada di 10:24 lur :v

  • Bang,, klo vidionya punya beberapa part, tolong dong di serta in di link dekspsi part selanjutnya,, supaya nontonnya enak,, 😁

  • Ada lagi bekas tambang di laut, coba di cek kk, id-tv.org/tv/video-MymrDdhdMzU.html , hidden gems ini

  • Yang aku tau orng bangka itu ramah2 ...

  • Vlog ke gunung udah bnyak. Cukup lah. Ganti tema dong. Vlog amaal dong di jalannan bnyak abah abah yg zualan sapu. Atau jualan apa bnyak yg kurang mampu. Lebih bagusz...

  • Mendaki👍🍃

  • Bener bener keren nih sungguh indahh

  • kampung gw makin cantik

  • Keren Kak 🤩 Mendaki sambil mengenal Tradisi, budaya dan makanan daerah diindonesia

  • Semangat

  • Beng ke rinjani

  • Atap negri × cahaya sahabat kolaborasi 😂

  • Swallow mantap bung👍

  • Salutt sama, ank" kecil yang jualan

  • Tinggian bukit pading bang, coba dehh di desa Perlang Bangka tengah

  • Danau koalin masa lalu pernah singgah di sana, 💕💕 sungguh indah yang tidak akan terlupakan

  • Mantap bang..salam petualangan

  • Keren 😍

  • Tanah kelahiran

  • Riset dulu tentang bekas tambang timah di bangka belitung baru bilang "cantik". Faktanya sudah banyak korban jiwa meninggal disitu (tercatat periode 2017-2020 korban 60 jiwa), dan baca jurnal ilmiah mengenai hal ini, banyak bukti ilmiah air tanah terkontaminasi (lahan pertanian jadi tidak subur serta air tanah terkontaminasi banyak diminum warga bahkan dijual), belum lagi adanya radioaktif yg secara perlahan menjangkiti masyarakat sekitar yg menyebabkan kanker, kerusakaan hutan akibat pembukaan lahan tambang menyebabkan persentasi angin puting beliung kerap terjadi, flora & fauna endemik terancam punah, akibat bekas tambang tidak dilakukan Reklamasi (dibiarkan menganga/terbuka begitu saja). Sejak tahun 2002 WALHI & Komnas HAM beserta aktivis Universitas Bangka Belitung berjuang agar bekas tambang tersebut ditutup & dilakukan pemulihan lingkungan, namun sampai saat ini PERJUANGAN BELUM BERAKHIR. Dibalik unsur Kecantikan yg kau nikmati, ada saudaramu yg kehilangan nyawa & berjuang meraih HAK-nya sebagai manusia yg beradab.

  • 6:40 pas mau nurunin jok, Receh banget aing wkwkwk hampura dulur

  • Salam kenal dari Bangka Belitung bang✌️

  • Tetap semangat , salam kenal

  • * Renungan 28: Fatwa Syeikh AL-AZHAR dan Deklarasi Amman 1. Terjemahan Teks Fatwa yang telah dikeluarkan oleh yang mulia al-Ustaz al-Akbar Syeikh Mahmud Syaltut Syeikh Universiti Al-Azhar tentang harusnya melakukan amal ibadat menurut mazhab Syiah Imamiyyah. Bismillahir Rahmanir Rahim Syeikh Syaltut ditanya: Setengah orang berpendapat bahawa untuk sahnya ibadat dan mu’amalat seorang muslim itu mestilah mengikuti salah satu daripada mazhab yang empat. Sementara mazhab Syi’ah Imamiyyah dan Syi’ah Zaidiyyah tidak termasuk. Adakah anda bersetuju pendapat tersebut secara mutlak? Justeru, anda melarang (orang ramai) mengikuti mazhab Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah umpamanya? Beliau menjawab: 1. Agama Islam tidak mewajibkan ke atas seorang pun dari pengikut-pengikutnya berpegang kepada mazhab tertentu. Malah kami berpendapat bahawa setiap muslim berhak mengikuti mana mana mazhab yang dipindah secara betul dan hukum-hukumnya pula disusun di dalam kitab-kitab tertentu. Dan bagi individu yang telah mengikuti mana mana mazhab dari mazhab-mazhab tersebut dibolehkan pula berpindah kepada mazhab yang lain. Iaitu mana-mana mazhab yang lain dan ia tidak sedikitpun berdosa berbuat demikian. 2. Sesungguhnya mazhab Ja’fari yang dikenali dengan mazhab Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah ialah satu mazhab yang harus beramal ibadat dengannya dari segi syarak sepertilah mazhab-mazhab Ahli Sunnah. Oleh itu sayugialah bagi orang-orang Islam mengetahuinya dan membebaskan diri mereka dari asabiyyah tanpa kebenaran kepada mazhab-mazhab tertentu. Agama Islam atau syariatnya bukanlah mengikuti mazhab tertentu atau berhenti di atas satu mazhab. Kerana semua mujtahid diterima di sisi Allah. Dan harus bagi orang yang tidak pakar di dalam perbincangan (al-Nazar) dan ijtihad mengikuti mereka dan beramal dengan apa yang mereka tetapkan di dalam fiqah mereka. Dan tidak ada perbezaan di dalam hal itu di antara hukum-hukum ibadat dan mu‘amalat” (Lihat youtube id-tv.org/tv/video-vu9F5YsT_M4.html: Syiah adalah saudara…oleh Syeikh al-Azhar) 2. Deklarasi Amman 2005 Deklarasi Amman (2005) OIC (Pertubuhan negara-negara Islam) telah memperakui 8 mazhab di dalam Islam, 2 daripadanya adalah mazhab Syiah Imamiyyah Ja‘fariyyah dan Syiah Zaidiyyah. TIGA PERKARA DARI MESEJ AMMAN V.1. SOALAN-SOALAN YANG LAZIM Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Semoga selawat dan salam kepada Nabi Muhammad dan keluarganya yang suci dan mulia. (1) Sesiapa yang merupakan pengikut kepada salah satu daripada empat buah sekolah perundangan Islam Sunni (Hanafi, Maliki, Syafi'i dan Hanbali), dua buah sekolah perundangan Islam Syiah (Ja'fari dan Zaidi), sekolah perundangan Islam Ibadi dan sekolah perundangan Islam Zahiri, adalah seorang Islam. Mengisytiharkan bahawa seorang itu kafir/murtad adalah tidak dibenarkan. Sesungguhnya darah, kehormatan, dan harta tidak boleh dicabuli. Lebih-lebih lagi, menurut fatwa Syeikh Al-Azhar, adalah tidak mungkin dan tidak dibenarkan untuk mengisytiharkan sesiapa yang menganuti fahaman Asy'ari atau atau sesiapa mengamalkan Tasawwuf yang sebenar sebagai kafir. Begitu juga, adalah tidak mungkin dan tidak dibenarkan untuk mengisytiharkan sesiapa yang menganuti fahaman Salafi yang sebenar sebagai kafir. Tidak kurang, ia adalah tidak mungkin dan tidak dibenarkan untuk mengisytiharkan sebagai murtad mana-mana kumpulan Islam yang percaya kepada Tuhan, Maha Suci dan Maha Tinggi, dan Rasul-Nya SAW dan lima rukun Islam, dan tidak menafikan apa-apa rukun yang perlu dari agama. (2) Maka di sana wujud lebih banyak persamaan antara pelbagai mazhab Islam daripada perbezaan di antara mereka. Para penganut kepada lapan buah sekolah perundangan Islam telah bersetuju dengan prinsip-prinsip asas Islam. Semua percaya kepada Allah Yang Maha Suci dan Maha Tinggi, Satu dan Unik; al -Qur'an yang mulia ialah firman Allah dan bahawa Nabi Muhammad SAW, adalah Nabi dan Rasul kepada semua umat manusia.Semua bersetuju tentang lima rukun Islam: dua kalimah syahadah (shahadatayn); sembahyang (salat) zakat; puasa bulan Ramadan, dan Haji ke rumah Allah (di Mekah). Semua juga bersetuju tentang asas-asas kepercayaan: kepercayaan kepada Allah, malaikat-malaikat -Nya, kitab-kitab -Nya, Rasul-rasul-Nya, dan hari kiamat , Qadha’ dan Qadar-Nya; baik dan jahat. Perbezaan pendapat antara ulama daripada lapan sekolah perundangan Islam hanya berkenaan dengan cabang agama (furu') dan tidak berkenaan dengan prinsip-prinsip dan asas-asas (usul) [agama Islam]. Perbezaan pendapat dari sudut cabang agama (furu') adalah rahmat. Ada pendapat orang terdahulu yang mengatakan bahawa perbezaan dalam pendapat di kalangan ulama adalah " adil lagi baik" . (3) Akuan sekolah-sekolah perundangan Islam dalam Islam bererti mengikut satu metodologi asas dalam pengeluaran fatwa: Tiada siapa boleh mengeluarkan fatwa tanpa kelayakan peribadi yang diperlukan setiap sekolah perundangan Islam menentukan [untuk penganut sendiri]. Tiada siapa boleh mengeluarkan fatwa tanpa mematuhi metodologi mazhab Islam. Tiada siapa boleh menuntut untuk melakukan ijtihad tanpa had atau membuat sekolah perundangan Islam yang baru atau untuk mengeluarkan fatwa yang tidak boleh diterima yang mengeluarkan orang Islam daripada prinsip-prinsip dan kepastian Syariah dan apa yang telah ditubuhkan berkenaan dengan sekolah-sekolah Fekah. Tiga titik Amman Mesej V.2. Deklarasi Amman ditandatangani oleh 552 peserta yang terdiri daripada ketua-ketua kerajaan, pembesar-pembesar, mufti-mufti, menteri-menteri agama, para akademik dan lain-lain dari Dunia Islam”. Sila layari: almawaddah.info

  • Renungan 28: Fatwa Syeikh AL-AZHAR dan Deklarasi Amman 1. Terjemahan Teks Fatwa yang telah dikeluarkan oleh yang mulia al-Ustaz al-Akbar Syeikh Mahmud Syaltut Syeikh Universiti Al-Azhar tentang harusnya melakukan amal ibadat menurut mazhab Syiah Imamiyyah. Bismillahir Rahmanir Rahim Syeikh Syaltut ditanya: Setengah orang berpendapat bahawa untuk sahnya ibadat dan mu’amalat seorang muslim itu mestilah mengikuti salah satu daripada mazhab yang empat. Sementara mazhab Syi’ah Imamiyyah dan Syi’ah Zaidiyyah tidak termasuk. Adakah anda bersetuju pendapat tersebut secara mutlak? Justeru, anda melarang (orang ramai) mengikuti mazhab Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah umpamanya? Beliau menjawab: 1. Agama Islam tidak mewajibkan ke atas seorang pun dari pengikut-pengikutnya berpegang kepada mazhab tertentu. Malah kami berpendapat bahawa setiap muslim berhak mengikuti mana mana mazhab yang dipindah secara betul dan hukum-hukumnya pula disusun di dalam kitab-kitab tertentu. Dan bagi individu yang telah mengikuti mana mana mazhab dari mazhab-mazhab tersebut dibolehkan pula berpindah kepada mazhab yang lain. Iaitu mana-mana mazhab yang lain dan ia tidak sedikitpun berdosa berbuat demikian. 2. Sesungguhnya mazhab Ja’fari yang dikenali dengan mazhab Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah ialah satu mazhab yang harus beramal ibadat dengannya dari segi syarak sepertilah mazhab-mazhab Ahli Sunnah. Oleh itu sayugialah bagi orang-orang Islam mengetahuinya dan membebaskan diri mereka dari asabiyyah tanpa kebenaran kepada mazhab-mazhab tertentu. Agama Islam atau syariatnya bukanlah mengikuti mazhab tertentu atau berhenti di atas satu mazhab. Kerana semua mujtahid diterima di sisi Allah. Dan harus bagi orang yang tidak pakar di dalam perbincangan (al-Nazar) dan ijtihad mengikuti mereka dan beramal dengan apa yang mereka tetapkan di dalam fiqah mereka. Dan tidak ada perbezaan di dalam hal itu di antara hukum-hukum ibadat dan mu‘amalat” (Lihat youtube id-tv.org/tv/video-vu9F5YsT_M4.html: Syiah adalah saudara…oleh Syeikh al-Azhar) 2. Deklarasi Amman 2005 Deklarasi Amman (2005) OIC (Pertubuhan negara-negara Islam) telah memperakui 8 mazhab di dalam Islam, 2 daripadanya adalah mazhab Syiah Imamiyyah Ja‘fariyyah dan Syiah Zaidiyyah. TIGA PERKARA DARI MESEJ AMMAN V.1. SOALAN-SOALAN YANG LAZIM Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Semoga selawat dan salam kepada Nabi Muhammad dan keluarganya yang suci dan mulia. (1) Sesiapa yang merupakan pengikut kepada salah satu daripada empat buah sekolah perundangan Islam Sunni (Hanafi, Maliki, Syafi'i dan Hanbali), dua buah sekolah perundangan Islam Syiah (Ja'fari dan Zaidi), sekolah perundangan Islam Ibadi dan sekolah perundangan Islam Zahiri, adalah seorang Islam. Mengisytiharkan bahawa seorang itu kafir/murtad adalah tidak dibenarkan. Sesungguhnya darah, kehormatan, dan harta tidak boleh dicabuli. Lebih-lebih lagi, menurut fatwa Syeikh Al-Azhar, adalah tidak mungkin dan tidak dibenarkan untuk mengisytiharkan sesiapa yang menganuti fahaman Asy'ari atau atau sesiapa mengamalkan Tasawwuf yang sebenar sebagai kafir. Begitu juga, adalah tidak mungkin dan tidak dibenarkan untuk mengisytiharkan sesiapa yang menganuti fahaman Salafi yang sebenar sebagai kafir. Tidak kurang, ia adalah tidak mungkin dan tidak dibenarkan untuk mengisytiharkan sebagai murtad mana-mana kumpulan Islam yang percaya kepada Tuhan, Maha Suci dan Maha Tinggi, dan Rasul-Nya SAW dan lima rukun Islam, dan tidak menafikan apa-apa rukun yang perlu dari agama. (2) Maka di sana wujud lebih banyak persamaan antara pelbagai mazhab Islam daripada perbezaan di antara mereka. Para penganut kepada lapan buah sekolah perundangan Islam telah bersetuju dengan prinsip-prinsip asas Islam. Semua percaya kepada Allah Yang Maha Suci dan Maha Tinggi, Satu dan Unik; al -Qur'an yang mulia ialah firman Allah dan bahawa Nabi Muhammad SAW, adalah Nabi dan Rasul kepada semua umat manusia.Semua bersetuju tentang lima rukun Islam: dua kalimah syahadah (shahadatayn); sembahyang (salat) zakat; puasa bulan Ramadan, dan Haji ke rumah Allah (di Mekah). Semua juga bersetuju tentang asas-asas kepercayaan: kepercayaan kepada Allah, malaikat-malaikat -Nya, kitab-kitab -Nya, Rasul-rasul-Nya, dan hari kiamat , Qadha’ dan Qadar-Nya; baik dan jahat. Perbezaan pendapat antara ulama daripada lapan sekolah perundangan Islam hanya berkenaan dengan cabang agama (furu') dan tidak berkenaan dengan prinsip-prinsip dan asas-asas (usul) [agama Islam]. Perbezaan pendapat dari sudut cabang agama (furu') adalah rahmat. Ada pendapat orang terdahulu yang mengatakan bahawa perbezaan dalam pendapat di kalangan ulama adalah " adil lagi baik" . (3) Akuan sekolah-sekolah perundangan Islam dalam Islam bererti mengikut satu metodologi asas dalam pengeluaran fatwa: Tiada siapa boleh mengeluarkan fatwa tanpa kelayakan peribadi yang diperlukan setiap sekolah perundangan Islam menentukan [untuk penganut sendiri]. Tiada siapa boleh mengeluarkan fatwa tanpa mematuhi metodologi mazhab Islam. Tiada siapa boleh menuntut untuk melakukan ijtihad tanpa had atau membuat sekolah perundangan Islam yang baru atau untuk mengeluarkan fatwa yang tidak boleh diterima yang mengeluarkan orang Islam daripada prinsip-prinsip dan kepastian Syariah dan apa yang telah ditubuhkan berkenaan dengan sekolah-sekolah Fekah. Tiga titik Amman Mesej V.2. Deklarasi Amman ditandatangani oleh 552 peserta yang terdiri daripada ketua-ketua kerajaan, pembesar-pembesar, mufti-mufti, menteri-menteri agama, para akademik dan lain-lain dari Dunia Islam”.

  • Di bngka belitung sudah di sebut gunung,,krn hnya maras yg tertinggi di tmpat kmi😁😁

  • Ku tunggu kontennya di gunung tandikat Sumbar kak😅

  • Koba bangka tengah, udh ksna bgus bgt

  • Coba bang ke gunung api purba tepatnya digunungkidul, Yogyakarta

  • Bung isi hutan sebagian sudah pergi minatkah untuk di isi kembali

  • Kangen Bangka Belitung 😭

  • Salah satu tempat yg ada di cita2 saya, dan akhirnya tercapai di tahun 2020 kemarin 🙏

  • Aku pernah ke maras pas itublagi kering air la tapi seru jalan kaki naik bukit maras 30 +mnit seru

  • Sedaaaap

  • Seneng bngt lihat vidio2 mendaki khususnya chanel kak fiersa besari, karna seperti ikut mendaki karna setiap tahap dan setiap melangkah pasti ad ceritanyaa

  • Bag ke kalimantan barat..

  • Aku orang bangka Belitung Tapi belum pernah ke sana😀

  • mas itu karena tempat itu mengandung koalin rata rata air warna biru .. bukan karena tmbng timah

  • Mayoritas bangka mana nii

  • Jika memang lrindu berat, Mari kita pikul berdua jangan malah denganya

  • Ini daerah ku.. Rumahku tidak jauh dari sini. Sekitar 15 menit udah nyampe. Namanya danau kaolin tepat nya di Kota koba kecamatan bangka tengah

  • Mau ngumpulin anak babel

  • Waduuhh, kok ku baru ngeh kek video nih, makaseee om Fiersa 😂

  • Kangen pulang ke Bangka

  • Airnya bisa biru itu karna kadar air nya tinnggi

  • Provinsi ku nih..bangka👍👍mantapp

  • Aku pernah ke situ tapi gak naik cuma di bawah aja

  • Bjir keren

  • ORANG BANGKA BELITUNG HADIRR NIH!!!❤️

  • Makasih bang atas kunjungan abang ke bangka belitung,dan udah ngasi tau ke orang bahwa bangka belitung itu indah.indonesia emang the best👍makasih bang sekali lagi🙏🙏

  • Bangka belitung ni boss😂

  • Aku suka jongkong ,aku juga suka coveran fiersa,aku penyanyi juga orang bangka asli belum pernah ke gunung maras,

  • Bangka, beauty for holiday but not to stay. From me, ex Pangkalpinang citizen

  • Biar sejauh mana pun bung fiersa bepergian selalu didampingi dengan sendal swallow

  • Luka besar bekas area pertambangan- Danau kaolin

  • Waduh udah ke Bangka kenapa gk menjelajah sungai baturusa sungai terbesar di Bangka? Kn bisa pandu jelajah deretan mangrove. 😁😁😁

  • saya anak bangka, jadi bangga 😍

  • welcome to my island brother...

  • Air yg biru efek dari bahan2 kimia atau limbah dari tambang timah, dan yg biru ga bs untuk piara ikan.. pasti mati. Klo air yg hijau, msh bs piara ikan.. misalnya lele.

    • Tp ikannya lbh baik untuk tidak di makan.. dan proses dari biru ke hijau lumayan lama.

  • Kampung halaman gw.... Jd tambah kangen.

  • Sekali kali bang ke.gunung Mekongga di sini sudah tersediah juga Arum Jeram bang jdi ketika balik dari mendaki langsung Bermain Arum Jeram lgi pokonya Asyik lah. Alamatya: Sulawesi tenggara,Kab, Kolaka Utara,desa, Ranteangin 🙏🙏🙏 D tunggu bang nanti kalau niat ke sini nanti di jemput bang 🙏🙏🙏

  • Oh itu danau kaolin om bung fiersa Tau gtu saya gabung daki hm

  • Kereeeen bang...kedaerah Koba ya. Mantappp😋

  • The bet bang fiersa

  • Bangga jadi anknya ibu bpk yg hidup di indonesia...

  • 11.01 ada yg ketawa, apa cuma efek dr musik? btw aku dngernya pake earphone

  • aok lah

  • Saya yg sering kesini dan tinggal dsana merasa bangga 🎉🎉❤️❤️

  • MasyaAllah paling mantap

  • Wih akhirnya ad nok di babel juak

  • Ku kira maras itu hanya nama planet,ternyata gunung juga

  • suara temen bang fiersa mirip ya kaa bang fiersa sukses bang amin

  • Muncak ke gunung nokilalaki sulawesi tengah bang fiersa🙏

  • Aiih, ada kue Jongkong, kesukaan 😍😍

  • Waw

  • Jadi kangen kampung halaman di Bangka 😭

  • Main ke ujung selatan bang,bangka .

  • Inilah bangka Belitung tidak banyak orang yang tahu, mereka cuma melihat pantai pantai dan tempat wisata dikota saja

  • Mantap bg, selamat datang di kota sederhana nan indah itu, salam pribumi bangka

  • #rekanation QnA ,

  • Terima kasih sudah mampir ke gunung maras bangka kami bng

  • Slam dri bangka bng

  • Bangka Belitung mantapppp🙏👍👍👍👍

  • Apa cuman saya disini yang pengen ngedaki gunung tapi ga ke sampean

  • Yg saya sukai dari bang fiersa adalah kesederhanaan nya, gk malu walau bikin konten pake sandal jepit.. sukses selalau semoga keluarga kecilnya di berikan kebahagiaan dunia akhirat.🙏 Senang bisa sma karya2 abng

  • Main dong bung ke daerah saya banyak destinasi wisata daerah sukabumi bagian selatan tepatnya di daerah jampang dan geopark ciletuh🙏

  • Gunung salak

  • Rambut foto pertamaku kayak lo @tetank.yoo #gunungtalang

  • Terimakasih buat atap negri bang fiersa basari dan temen²lainnya uda main ke bangka🙏

  • Bali kapan bang

  • Klo di Belitung jungkong klo di Jawa bubur sumsum..

  • Jadi rindu kesana. Masyaallah semoga diberi kesempatan kesana lagi. Aamiin Makasih kak fiersa udah terobati sedikit rindu ini😀

  • Swallo the best 😂😂

  • Widih bang awi

  • Babel memang ok alamnya